liveindustrin min framtid!?!

Idag hade vi vår roligaste föreläsning hitils. En av de stora i braschen var och föreläste för oss. Lars Redin. Han arbetar som bokare, arrangör, producent m.m, m.m. Han kan liveindustrin! Tänk att få praktik hos honom. Då skulle man lära sig mycket. Han föreläste idag om  de viktigaste 5 punkterna i hur man genomför ett bra arrangemang. Det första är ju såklart att komma på en bra idé. Vad är då en bra idé? Det är svårt att veta. Men det viktiga är att tänka på det länge. Inte ta första bästa idé. Han sa att de första100 idéerna man får ska man skita i. När du kommer till den 101:a så kan du seriöst börja fundera. Och han har ju rätt. Ofta om man gör någontig utefter sin första idé så kommer man på tusen bättre sätt att utföra det på senare. Det andra man ska göra är att sätta upp en balanserad budget. En budet är det viktigaste. Man behöver inte följa den. Den kommer förmodligen att ändras på vägen. Men den måste ändå sättas för att ha någonting att utgå ifrån. Sedan kommer platsen. Man måste hitta en bra plats att utföra arrangemanget på. Vart skulle det passa att ha det? Finns det elektrisitet? Finns det vatten? osv.. Crew, eller personal, är också en viktig del. Man måste sälja in sin idé på andra så att de börjar brinna lika mycket för den som du gör, för att då vara med och hjälpa till.

BTW..(by the way = förresten, för de som inte förstod)
När vi pratar om crew så har jag en liten rolig anekdot angående det.
       Min enastående, smarta mamma har inte flugit så många gåner i sitt liv. Och när vi skulle flyga till Grekland så kläckte hon, när kaptenen hade precenterat sig och när vi ska vara framme och så som de gör, den oerhört smarta kommetaren;
- Men va kontisgt, jag tror jag flög med samma pilot sist gång jag flög också.
- Varför tror du det mamma?
- Jo, för de andra gångerna jag flugit har kaptenen också hetat kapten Crew.

Hahaha, min mamma är smart hon!

Det var en liten avstickare. Nu tillbaka till Lars Redin. Den femte och sista punkten är publiken. Utan publik inget arrangemang. Man kan inte genomföra ett bra arrangemang utan publik. det är viktigt at tänka på. Detta var vår föreläsning idag. I morgon ska vi få ett x-antal artister/band som vi ska använda och leta upp deras manager, skivbolag, förlag osv. Ska bli skit kul.

//Sofia

Kommentarer
Postat av: mamma

Men Sofia ja skäms ju...nu får du allt skriva lite gott om mig också..:):):)kram på dig

2007-11-15 @ 11:47:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0