Bert Karlsson i Kalmar

Idag hade jag, Anna, Matilda och Martin en heldag i Kalmar. Det var underbart fint väder. Jag längtar verkligen tills vi flyttar dit. Samtidigt fick jag lite vemodkänslor. Lämna Hultsfred?! Det är tragiskt att säga det, men det kommer bli tråkigt att flytta här ifrån sen tror jag. Så känns det nu i alla fall. Fast jag ska ju bo här i 9 månader till så jag hinner nog tröttna några gånger till.

Hur som heslt kom vi till Kalmar vid halv tio. Sjukt trötta var vi, åkte ju från hultan halv åtta!! Usch va tidigt!! Vi begav oss till högskolebiblioteket för att få tag i biljetter till föreläsningen med självaste Bert Karlsson. Kruxet var bara att vi inte riktigt hittade. Biljetterna skulle släppas halv tio och först till kvarn var det. Vi irrade runt som vilsna höns i Kalmar stad och letade efter ett hus med massa vinklar och vrår. Vi hittade många, men inte rätt!! Tillslut frågade vi en vänlig kalmarbo och tänka sig han följde oss nästan ändå dit! Underbara människa. Väl framme var klockan kvart över tio och biljetterna var självklart slut. Vad gör vi nu? Då kom vi på att han skulle ha en föreläsning till senare på dagen men de biljetterna skulle inte släppas förrän klockan tolv. Jahapp, vad gör vi nu? Vi spatserade runt lite på mässan som var på biblioteket men kom ganska snabbt underfund med att det inte var någonting för oss. Bara massa revisionsbolag och banker. Usch vad tråkigt. Så vi beslutade oss för att gå och ta en fika istället. Vi hittade ett kanon mysigt konditori med studentrabbat!! Jag älskar redan Kalmar. =)

Klockan tolv gick vi och hämtade våra biljetter till Bertan och tog sedan en sväng på stan. Affärer, massor av affärer! WOW. Synd att man inte är rik bara. Men det är roligt att titta! Jag köpte mig endast en maskara, det jag har råd med ungefär. Hårt att vara student =P

Nu till Bert. Dagen höjdpunkt. Han var inte alls så som jag trodde han skulle vara. Okej, han inledde med en fräckis och han avslutade med två, men däremellan var han riktigt harmonisk och lugn. Han hade en bra talar röst och var inte alls lika hätsig och självsäker som jag trodde han skulle vara. Han pratade om sitt liv och hur han hade blivit så framgångsrik som han idag är. Han pratade om att det är viktigt att våga satsa. Att våga tro på sina idéer. Att våga misslyckas. Han betonade att han hade gjort många floppar samtidigt som han även hade satsat rätt ibland. Något som han också betonade starkt var att vi inte hade någon demokrati i det här landet. Att det var bara vi som trodde det. Och jag anser att han hade rätt i endel. Han gav en massa exempel (som även finns nerskrivna i hans bok). Och som han sa "jag har inte blivit stämd än" och det är ju sant. Hade det som han skrivit i sin bok inte varit sant så skulle ju de berörda personerna inte låtit han komma undan med det. Eller..? En sak som jag är säker på är i alla fall att den mannen tror på sig själv och han tror på andra. Han är inte rädd för att göra sig ovän med människor samtidigt som han inte är sen med att berömma dem han tycker bra om. Jag har stor repekt för honom.

En dag i Kalmar!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0